Duży przyrost ilości aut w Polsce stał się problemem w centrach miast oraz centrów handlowych, usytuowanych w miejscach, gdzie występuje deficyt miejsc parkingowych. Gdy zostawimy parking w takim miejscu bez kontroli, kierowcy natychmiast zaczną go wykorzystywać jako miejsce, gdzie można za darmo, na cały dzień zaparkować samochód. Oczywiście oznacza to problemy z parkowaniem dla klientów galerii, a w efekcie tego, straty finansowe. Obecna sytuacja, coraz częściej, wymaga w takich przypadkach zastosowania odpowiednich rozwiązań, wymuszających na parkujących rotację pojazdów. Standardem jest instalowanie systemów parkingowych bezobsługowych (z kasami umożliwiającymi rozliczenie, gdy postój przekroczył wyznaczony limit) oraz ustalanie limitów postoju, np. na 2 godziny. Po tym czasie, każda następna godzina kosztuje, np. 5 zł, co zniechęca kierowców do dłuższego parkowania. Dzięki temu wymuszona jest rotacja na parkingu i klienci centrum nie mają problemu z parkowaniem.
Zalecane warianty: Wariant: wjazd i wyjazd bezobsługowy
W wariancie tym zarówno wjazd jak i wyjazd odbywa się bez obsługi parkingu. Klient przy wjeździe sam pobiera bilet. Przy wyjeździe sam przykłada bilet do terminala wyjazdowego.
Wjazd
Klient rotacyjny: wjazd na bilet z kodem kreskowym
Kierowca podjeżdża do bileterki. Auto staje na pętli bileterki, aktywując bileterkę. Kierowca wciska przycisk, po czym zostaje wydany bilet z kodem kreskowym. Po odebraniu biletu, szlaban otwiera się, umożliwiając wjazd pojazdu. Po wjechaniu pojazdu, pętla indukcyjna szlabanu zamknie szlaban po zjechaniu z niej pojazdu.
Abonament: (kierowca z kartą zbliżeniową)
Kierowca podjeżdża do bileterki. Auto staje na pętli bileterki, aktywując bileterkę. Kierowca w zależności od wyposażenia systemu:
- przykłada kartę do czytnika umieszczonego na przednim panelu bileterki,
- zbliża kartę do czytnika średniego zasięgu,
- zbliża kartę do czytnika dalekiego zasięgu. Realnie czytnik ten osiąga zasięg około 120 cm. Umożliwia to wygodne otwieranie szlabanu bez zbliżania się do samego czytnika oraz otwierania szyby w samochodzie.
Rozliczenie/obsługa w recepcji
Klient rotacyjny:
Klient po zakończeniu wizyty w hotelu (np. w restauracji), idzie na recepcję gdzie podaje bilet. Recepcjonistka skanuje bilet skanerem kodów kreskowych, informuje klienta o należności i pobiera od niego opłatę. Następnie potwierdza rozliczenie biletu. W tym momencie, bilet zostaje aktywowany na określony czas (np.: 15 minut), umożliwiając klientowi wyjazd z parkingu. W przypadku, gdy klient nie zdąży wyjechać, musi ponownie wrócić na recepcję i uiścić opłatę za dodatkowy czas postoju.
Gość hotelu, który zostaje na dłużej:
Klient wynajmując pokój, oddaje swój bilet parkingowych otrzymany przy wjeździe. Obsługa w systemie zamienia otrzymany bilet na kartę abonamentową i daje ją klientowi. Od tego momentu klient może wjeżdżać i wyjeżdżać z parkingu za pomocą karty parkingowej bez potrzeby wizyty w recepcji. Przy ostatnim wyjeździe, klient rozliczając pobyt, oddaje kartę i otrzymuje bilet wyjazdowy. Często klienci dokonują rozliczania dzień wcześniej wieczorem, aby nie tracić rano czasu. System umożliwia, w takim przypadku, wydanie biletu parkingowego z wydłużonym czasem aktywności, np.: 24 godziny.
Opłata w automacie rozliczeniowym
Klient rotacyjny:
Klient, przed wyjazdem z parkingu, podchodzi do automatu rozliczeniowego. Następnie przykłada bilet do skanera, odczytuje należność na wyświetlaczu. Opłaca należność za pomocą monet i banknotów. Odbiera resztę i potwierdzenie. Od momentu zapłacenia, klient ma określony czas (np. 15 minut) na wyjazd z parkingu.
Wyjazd
Klient rotacyjny:
Kierowca podjeżdża do terminala wyjazdowego. Auto staje na pętli terminala wyjazdowego (opcja), aktywując terminal. Kierowca przykłada rozliczony bilet. Jeżeli bilet jest aktywny, system otworzy szlaban. Jeżeli bilet jest nieaktywny, na wyświetlaczu pojawi się informacja, że należy opłacić bilet. W zależności od potrzeb, bilet może być aktywny po wjeździe, np. 5 minut, umożliwiając przejazd przez parking i wyjazd bez opłaty. Po rozliczeniu, stosuje się aktywację biletu na czas umożliwiający dojście do samochodu oraz wyjazd z parkingu, np.: 15 minut. Po wyjechaniu pojazdu, pętla indukcyjna szlabanu zamknie szlaban po zjechaniu z niej pojazdu.
Abonament: (kierowca z kartą zbliżeniową)
Kierowca podjeżdża do terminala wyjazdowego. Auto staje na pętli terminala wyjazdowego (opcja), aktywując terminal.. Kierowca w zależności od wyposażenia systemu:
- przykłada kartę do czytnika umieszczonego na przednim panelu bileterki,
- zbliża kartę do czytnika średniego zasięgu,
- zbliża kartę do czytnika dalekiego zasięgu. Realnie czytnik ten osiąga zasięg około 120 cm. Umożliwia to wygodne otwieranie szlabanu bez zbliżania się do samego czytnika oraz otwierania szyby w samochodzie.
Jeżeli karta jest aktywna i posiada odpowiedni status (stoi na parkingu), szlaban otworzy się umożliwiając wyjazd.