Podobnie jak w innych przypadkach, także przy biurowcach, występuje deficyt miejsc parkingowych. Gdy nie ma żadnej kontroli, na parkingu parkują także osoby z okolicznych firm, a także osoby prywatne. Oczywiście rodzi to wiele problemów. Przede wszystkim stwarza problem parkowania osobom odwiedzającym firmy znajdujące się w biurowcu. W mniejszym stopniu problem ten dotyczy także pracowników tam pracujących. Aby temu zaradzić, zalecamy montaż systemu parkingowego bezobsługowego wraz z czytnikami kart zbliżeniowych dla abonentów (właścicieli wynajmowanych lokali i ich pracowników). Zalecamy ustalenie darmowego czasu, np.: 1 lub 2 godziny. Dobrym pomysłem jest także możliwość wyjazdu za pomocą żetonu. Aby uniknąć sytuacji, gdy klient po dłuższym spotkaniu musi płacić za parking, można wręczyć mu żeton, który uprawni go do darmowego wyjazdu w określonym czasie (np. 4 godzin). Jeżeli są Państwo pewni, iż w takim wariancie ilość rozliczeń będzie mała, w celu obniżenia kosztów, można zamontować terminal wyjazdowy z funkcją płacenia bezpośrednio przy wyjeździe. Pozwala to znacznie obniżyć koszty systemu, gdyż nie ma potrzeby instalacji automatu rozliczeniowego.
Zalecane warianty: Wariant: wjazd i wyjazd bezobsługowy
W wariancie tym zarówno wjazd jak i wyjazd odbywa się bez obsługi parkingu. Klient przy wjeździe sam pobiera bilet. Przy wyjeździe sam przykłada bilet do terminala wyjazdowego.
Wjazd
Klient rotacyjny: wjazd na bilet z kodem kreskowym
Kierowca podjeżdża do bileterki. Auto staje na pętli bileterki, aktywując bileterkę. Kierowca wciska przycisk, po czym zostaje wydany bilet z kodem kreskowym. Po odebraniu biletu, szlaban otwiera się, umożliwiając wjazd pojazdu. Po wjechaniu pojazdu, pętla indukcyjna szlabanu zamknie szlaban po zjechaniu z niej pojazdu.
Abonament: (kierowca z kartą zbliżeniową)
Kierowca podjeżdża do bileterki. Auto staje na pętli bileterki, aktywując bileterkę. Kierowca w zależności od wyposażenia systemu:
- przykłada kartę do czytnika umieszczonego na przednim panelu bileterki,
- zbliża kartę do czytnika średniego zasięgu,
- zbliża kartę do czytnika dalekiego zasięgu. Realnie czytnik ten osiąga zasięg około 120 cm. Umożliwia to wygodne otwieranie szlabanu bez zbliżania się do samego czytnika oraz otwierania szyby w samochodzie.
Rozliczenie/obsługa w recepcji
Klient rotacyjny:
Klient, po zakończeniu wizyty w hotelu (np. w restauracji), idzie na recepcję, gdzie podaje bilet. Recepcjonistka skanuje bilet skanerem kodów kreskowych, informuje klienta o należności i pobiera od niego opłatę. Następnie potwierdza rozliczenie biletu. W tym momencie bilet zostaje aktywowany na określony czas (np.: 15 minut), umożliwiając klientowi wyjazd z parkingu. W przypadku, gdy klient nie zdąży wyjechać, musi ponownie wrócić na recepcję i uiścić opłatę za dodatkowy czas postoju.
Gość hotelu, który zostaje na dłużej:
Klient, wynajmując pokój, oddaje swój bilet parkingowy, otrzymany przy wjeździe. Obsługa w systemie zamienia otrzymany bilet na kartę abonamentową i daje ją klientowi. Od tego momentu klient może wjeżdżać i wyjeżdżać z parkingu za pomocą karty parkingowej bez potrzeby wizyty w recepcji. Przy ostatnim wyjeździe, klient rozliczając pobyt, oddaje kartę i otrzymuje bilet wyjazdowy. Często klienci dokonują rozliczania dzień wcześniej wieczorem, aby nie tracić rano czasu. System umożliwia,w takim przypadku, wydanie biletu parkingowego z wydłużonym czasem aktywności, np.: 24 godziny.
Opłata w automacie rozliczeniowym
Klient rotacyjny:
Klient, przed wyjazdem z parkingu, podchodzi do automatu rozliczeniowego. Następnie przykłada bilet do skanera, odczytuje należność na wyświetlaczu. Opłaca należność za pomocą monet i banknotów. Odbiera resztę i potwierdzenie. Od momentu zapłacenia klient ma określony czas (np. 15 minut) na wyjazd z parkingu.
Wyjazd
Klient rotacyjny:
Kierowca podjeżdża do terminala wyjazdowego. Auto staje na pętli terminala wyjazdowego (opcja), aktywując terminal. Kierowca przykłada rozliczony bilet. Jeżeli bilet jest aktywny, system otworzy szlaban. Jeżeli bilet jest nieaktywny, na wyświetlaczu pojawi się informacja, że należy opłacić bilet. W zależności od potrzeb, bilet może być aktywny po wjeździe, np. 5 minut, umożliwiając przejazd przez parking i wyjazd bez opłaty. Po rozliczeniu stosuje się aktywację biletu na czas umożliwiający dojście do samochodu oraz wyjazd z parkingu, np.: 15 minut. Po wyjechaniu pojazdu, pętla indukcyjna szlabanu zamknie szlaban po zjechaniu z niej pojazdu.
Abonament: (kierowca z kartą zbliżeniową)
Kierowca podjeżdża do terminala wyjazdowego. Auto staje na pętli terminala wyjazdowego (opcja), aktywując terminal.. Kierowca w zależności od wyposażenia systemu:
- przykłada kartę do czytnika umieszczonego na przednim panelu bileterki,
- zbliża kartę do czytnika średniego zasięgu,
- zbliża kartę do czytnika dalekiego zasięgu. Realnie czytnik ten osiąga zasięg około 120 cm. Umożliwia to wygodne otwieranie szlabanu bez zbliżania się do samego czytnika oraz otwierania szyby w samochodzie.
Jeżeli karta jest aktywna i posiada odpowiedni status (stoi na parkingu), szlaban otworzy się umożliwiając wyjazd.